Startup Pitch Deck als Businessplan
Een businessplan is een belangrijk document voor elke ondernemer. Het helpt duidelijk te maken waar je naar toe op weg bent. Veel ondernemers waar ik mee spreek hebben moeite om een goed businessplan op te stellen. Zelf heb ik er als ondernemer ook altijd mee geworsteld. Wat moet er in een businessplan? Wat is nu de kern? Het kost te veel tijd om te maken. Mensen lezen het niet.
Sinds ik mentor ben van ondernemers heb ik een oplossing ontdekt die goed werkt. Een pitch deck voor investeerders blijkt prima te werken als business plan. In zo’n pitch deck staat alles dat ook in een businessplan moet staan. Een pitch deck moet altijd kort en bondig zijn. Door een businessplan te schrijven als een pitch deck dwingt het je om kort en bondig te zijn, maar zit er wel alles in wat er in moet staan. Door het pitch deck in te vullen dwingt het je ook om keuzes te maken. Je moet je visie helder formuleren en concrete plannen uitstippelen voor de komende periode. Met een goed businessplan krijg je alle stakeholders aan boord voor de route die je samen bewandelt. Er zijn veel templates beschikbaar voor pitch decks, maar het bestaat meestal uit slechts 10 slides, waardoor het een compact en overzichtelijk document is. Dus ook als een organisatie niet op zoek is naar investeerders, dan ga ik eigenlijk altijd samen met de ondernemers proberen een eerste versie te maken van het businessplan op basis van een pitch deck template.
De 10 slides van het pitch deck
Het pitch deck bestaat uit de volgende 10 slides:
Titel: Dit is de titelpagina van je pitch deck. Hier vermeld je de naam van je bedrijf. Hier mag je ook kort en bondig je visie en missie proberen te formuleren in een of twee zinnen. Geef deze slide een wow factor die tot de verbeelding spreekt over waar je bedrijf voor staat. Het moet nieuwsgierigheid opwekken en de toon zetten voor de rest van de presentatie.
Problem/Opportunity: In deze slide beschrijf je het probleem of de behoefte die je bedrijf aanpakt. Wat is het specifieke probleem dat jouw product of dienst oplost? Breng de uitdagingen van jouw doelmarkt onder de aandacht. Creëer urgentie en de behoefte aan een oplossing.
Value Proposition/Oplossing: In deze slide beschrijf je de unieke waardepropositie van je bedrijf oftewel jouw oplossing voor het probleem. Hoe biedt jouw product of dienst een oplossing? Visualiseer de transformatie die je kunt brengen. Houd het eenvoudig en begrijpelijk.
Underlying Magic: In deze slide beschrijf je de technologie of het proces dat je bedrijf gebruikt om de waardepropositie te realiseren, de magie achter jouw product. Wat maakt het zo uniek? Hoe minder tekst en hoe meer plaatjes, diagrammen en schema's, hoe beter.
Business Model: In deze slide beschrijf je hoe je bedrijf geld verdient. Bespreek omzetstromen, prijsmodellen en marges. Toon de levensvatbaarheid van je bedrijf.
Go-to-Market Strategy: In deze slide beschrijf je hoe je je product of dienst bij je doelgroep gaat brengen. Hoe breng je het onder de aandacht van je potentiële klanten. Wat is je growth engine?
Competitor Analysis: Wie zijn je concurrenten? Wees eerlijk over hoe je verschilt. Toon waarom jouw bedrijf de voorkeur verdient. Waar ben jij het allerbeste in?
Organisatie: In deze slide beschrijf je de organisatiestructuur en de rolverdeling van de belangrijkste mensen.
Financiën en Key Metrics: Presenteer een beknopt financieel overzicht. Liefst met grafieken. Wat zijn de Key Metrics: acquisition cost, activations, revenue, retention, referrals. Lees meer over hoe je komt tot de belangrijkste kpi's voor je bedrijf.
De Mijlpalen - Je Groeipad: Waar sta je nu en waar ben je naar op weg? Definieer belangrijke mijlpalen. Richt je op productontwikkeling, omzetgroei, gebruikersaantallen, enz. Laat zien hoe je een strategisch pad hebt uitgestippeld voor de komende periode. Laat een aantal van de belangrijkste mijlpalen uit het verleden zien, waar je nu staat en de belangrijkste stappen voor de komende periode. Korte termijn (komende kwartaal), middel lange termijn (komende jaar) en lange termijn (komende 3-5 jaar)
Het pitch deck is een goede manier om je bedrijf te presenteren aan potentiële investeerders, partners en medewerkers. Het is een compact en overzichtelijk document dat de belangrijkste informatie over je bedrijf bevat.
Hier zijn enkele tips voor het gebruik van het pitch deck:
Houd het kort en bondig. De slides van het pitch deck zijn bedoeld om een samenvatting van je bedrijf te geven. Vermijd daarom onnodige details.
Gebruik duidelijke en eenvoudige taal. Je presentatie moet begrijpelijk zijn voor een breed publiek.
Gebruik visuals. Visuals kunnen helpen om je boodschap te versterken.
Op zichzelf staan. Het document moet op zichzelf staan en er moet geen voice over nodig zijn om het te begrijpen. Iemand die je het document toestuurt moet het door het te lezen meteen kunnen begrijpen.
Het pitch deck is een handige tool voor ondernemers. Het is een compact en overzichtelijk document dat de belangrijkste informatie over je bedrijf bevat. Als je het pitch deck gebruikt als businessplan, zorg er dan voor dat je de 10 slides invult met accurate en up-to-date informatie. Het is een levend document dat je elk kwartaal weer kan bijwerken. Het hoeft ook niet meteen perfect te zijn, maar begin gewoon met een eerste versie en vraag om feedback. In de loop van de tijd wordt het steeds beter. Je leert er veel van en het dwingt je om heldere keuzes te maken.
Hierbij een template dat je kan gebruiken: